Sørlandsparken Tverrfaglig Helse

Behandlingstilbud ved Sørlandsparken Tverrfaglig Helse

Fysioterapi

fysioterapeut
Fysioterapeuten har med sin 4-årig høyskoleutdannelse bred kompetanse innen klinisk og forebyggende virksomhet. Fysioterapeutens kunnskapsfelt er kropp, bevegelse og funksjon. Fysioterapibehandling er basert på grunnleggende forståelse bygget på kunnskap om anatomi, biomekanikk og fysiologi. Behandlingene består av smertedempende og funksjonsfremmende behandlingsteknikker kombinert med hensiktsmessig rehabilitering, trening og veiledning.

Kiropraktikk

Kiropraktikk omfatter diagnostikk, behandling og forebyggelse av lidelser i hele nerve-muskel-skjelett-systemet. Kiropraktikk er et tillegg til skolemedisin og må ikke betraktes som et alternativ til denne, da en kiropraktor kan bidra med nyttig kunnskap innen feltene nevnt ovenfor. En kiropraktor er en som har Statens Helsetilsyns godkjennelse til å praktisere kiropraktikk. Kiropraktoren har status som primærkontakt med selvstendig behandleransvar på linje med leger, tannleger og psykologer, og har muligheten til å henvise til fysioterapi, spesialist eller skrive ut sykemelding. Man trenger ikke henvisning fra lege for å få refusjon for behandling.

Massasje

Gjennom massasje, utfører man forskjellige behandlingsteknikker bearbeider man musklene og gjør dem mykere og mer elastiske. Hovedmålet med alle typer massasje er å øke blodsirkulasjonen og løse opp spenninger i kroppens muskulatur. Alle kan gå til massasje. Enten om det er muskelplager, stølhet/ømhet eller bare for å stresse ned litt. Primært skal massasje fremme helse og velvære. Det øker blodsirkulasjonen og har en avspennende effekt. Denne effekten kan oppleves umiddelbart. Spenninger oppstår normalt ved ulike belastninger, for eksempel ved feil arbeidsstilling eller sovestilling. Spenninger kan også ha andre årsaker som stress, sinne og angst. Over tid manifesterer spenninger seg i kroppen og kan gi smerter, stivhet og ømhet i rygg, nakke, skuldre og hofter.

Akupunktur

I kinesisk medisin ser man på kroppen som en helhet bestående av en rekke vitale organer og energibaner som binder organene sammen. I dette kretsløpet skal energien strømme fritt og harmonisk. Dette er forutsetningen for god helse. Oppstår det en ubalanse i gjennomstrømningen av energi, kan det resultere i sykdom eller smerte. Hensikten med bruk av akupunktur er å få energien til å flyte gjennom kretsløpet igjen. Akupunktur stimulerer kroppens egne helbredelsesprosesser. Akupunktur kan blandt annet ha god effekt på reumatiske lidelser i muskler, søvnproblemer, depresjon, astma og og allergier.

Trykkbølgebehandling

Nyere forskning viser at kroniske smertetilstander ofte er et resultat av en mislykket reparasjon fra kroppens side, der for eksempel arrdannelse i vev kan forårsake plager. Siden kroppen ikke selv klarer å ødelegge vev som har vokst feil, får du kroniske smerter. Med trykkbølgebehandling skapes mikroskader i dette vevet og det legges til rette for at kroppen kan bygge opp vevet på riktig måte igjen. Erfaringer viser at opptil 80 % av pasienter blir helt smertefrie og/eller funksjonsfriske etter trykkbølgebehandling. Trykkbølger er en serie med hurtige slag som trenger opptil 35 mm under huden og løser opp kroniske betennelser i muskulatur og senefester. Behandlingen tar ca 15 minutter og gjennomføres av fysioterapeut eller kiropraktor. En behandlings-serie består vanligvis av 4-5 behandlinger.

Ultralyd Diagnostikk

En ultralydundersøkelse er rask, smertefri, uten strålebelastning og svært pasientvennlig. Den gir, sammen med en god funksjonell klinisk undersøkelse, muligheten til å stille en mer nøyaktig diagnose ved en rekke tilstander. Ultralyd gir meget god detaljoppløsning og egner seg meget godt til å diagnostisere skader rundt ledd, i leddbånd, sene, muskel og slimposer. Ultralyd kan blant annet påvise sykdom og skader i muskel og skjelett systemet som senebetennelser, kalkdannelser, muskelavrivninger, blødning, hevelser, væske, artrose, og slimposebetennelser. Ultralyd kan også brukes rent funksjonelt. Det vil si at man kan se hvordan muskler aktiveres eller ikke aktiviseres når man gjør ulike treningsøvelser.

Rehabilitering

Rehabilitering brukes for å styrke små og store muskler, samt myke opp muskler for at kroppen skal rehabiliteres raskere etter en skade. Hos enkelte pasienter er ikke behandling i seg selv tilstrekkelig for å få fullstendig bukt med plagene. Dette er ofte dersom problemene er kroniske eller skyldes ensidig belastning gjennom f.eks. jobb som gir ubalanse i bevegelsesapparatet. Slike problemer vil vanligvis bli bra etter behandling, men symptomer vil kunne tre tilbake. Forskning viser at rehabilitering reduserer sannsynlighet for tilbakefall og medvirker til at eventuelle tilbakefall ikke blir så kraftige.

Såletilpassing

Såletilpassning
Små eller store feilstillinger eller akseavvik i fot og ankel kan være en medvirkende årsak til mange plager som kan oppstå i fot, ankel, kne, hofte eller rygg. Benlengdeforskjell kan også gi en feilbelastning som over tid ofte kan forårsake plager i muskler og ledd. Hvis vi tenker at en gjennomsnittsperson går 8000-10000 skritt om dagen så er det logisk at selv små akseavvik kan gi feilbelastning og plager lokalt og andre steder i kroppen.
ADRESSE:

Sørlandsparken Tverrfaglig Helse